Tuemme ja kehitämme vakuutusalan ammatillista tutkinto- ja täydennyskoulutusta ja suoritamme ja tuemme alaa koskevaa tutkimustoimintaa. Jaamme apurahoja vakuutusalan tutkimus- ja koulutustoimintaan ja tuemme opetusmateriaalien tuottamista.​ 

Hallituksen vaihdos myöhästytti Liikennevakuutus-kirjan 7. painoksen ilmestymistä

Artikkelin kirjoittaja Sami Reinikka

Kotimaan politiikka voi vaikuttaa myös Liikennevakuutus-kirjan kirjoittamisprojektin aikatauluun. Tämän huomasivat 7. uudistetun laitoksen kirjoittajat Janne Jumppanen, Juha Mikkola ja Sami Reinikka kirjoitustyön yhteydessä.

Sosiaali- ja terveysministeriö asetti 13.1.2022 työryhmän pohtimaan liikennevakuutusdirektiivin – tarkemmin Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivi (EU) 2021/2118 moottoriajoneuvojen käyttöön liittyvän vastuun varalta otettavasta vakuutuksesta ja vakuuttamisvelvollisuuden voimaansaattamisesta annetun direktiivin 2009/103/EY muuttamisesta - edellyttämiä muutoksia Suomessa. Kyseinen työryhmä sai työnsä valmiiksi tammikuussa 2023 ja esitti mietinnössään säännökset liikennevakuutuslain muuttamiseksi.

Silloinen hallitus oli viemässä lain muutosesityksen tältä pohjalta eduskunnalle, mutta ei ehtinyt sitä tehdä ennen kevään 2023 eduskuntavaaleja. Alun perin määräaika lain voimaantulolle oli 23.12.2023, mutta hallituksen vaihtuminen kesällä 2023 johti muutoksiin suunnitelmissa. Tämän seurauksena STM:n valmistelutyö alkoi uudelta pohjalta, eikä liikennevakuutuslaki ehtinytkään voimaan määräaikaan mennessä.

Lopulta lain voimaantulo venyi aina 1.6.2024 asti, mikä vaikeutti ja hidasti Liikennevakuutus-kirjan ilmestymistä sekä aiheutti kirjoittajillekin melkoista päänvaivaa ja aikapainetta. Alkujaan kirjan uusi painos oli nimittäin suunniteltu julkistettavaksi tammikuussa 2024, sillä kyse on VTS-tutkintoon kuuluvasta oppikirjasta.

Lakimuutoksen sisällön varmistuttua eduskuntakäsittelyssä huhtikuussa päästiin lopulta kirjoittamaan kirjan käsikirjoitus sisällöllisesti tulevaa lakimuutosta vastaavaksi. Kirja ilmestyi painosta vihdoin vuoden 2024 lopulla ja teoksen julkistamiswebinaari voitiin pitää 13.1.2025.

Kirjoitusprosessi oli työn täyteinen ja se piti sisällään jokaisen oman henkilökohtaisen kirjoitusosuuden kirjoittamisen lisäksi yhdeksän yhteistapaamista. Näistä kuusi pidettiin Teamsilla ja kolme livetapaamisina. Kaikki kirjoittajat luonnollisesti lukivat ja hyväksyivät muidenkin kirjoittamat osuudet. Oikolukuvaiheessa käytiin läpi vielä useampi oikolukuversio ennen kuin lopullinen käsikirjoitus sai kaikilta vihreää valoa. Varsinaista pilkunviilausta pyrittiin välttämään siinä ehkä kuitenkaan täysin onnistumatta, sillä kaikilla kirjoittajilla on juristitausta.

Kuten todettua, jokaisella kirjoittajalla oli oma kirjoitusosuutensa, mikä nopeutti työtä. Janne vastasi kirjoittamisesta siltä osin kuin muutokset koskivat hänen aiempaa kirjoitusosuuttaan. Jannen kirjoitusvastuulle osui ehkä merkittävin lakimuutos, joka oli ajoneuvon määritelmää koskeva niin sanottu 25/25-säännös. Tällä tarkoitetaan sitä, että liikennevakuutus tulee hankkia sellaisille moottorilla kulkeville laitteille, jotka painavat yli 25 kg tai kulkevat yli 25 kilometriä tunnissa. Kyseisiä laitteita ovat muun muassa nuorison ja ruokalähettien suosiossa olevat sähköskootterit sekä vanhusten ja liikuntarajoitteisten apuna olevat senioriskootterit. Lisäksi vakuutettavia ovat kaikki vuokrakäytössä olevat sähköpotkulaudat.

Juha peri aiemmin Kyöstin Vihermaan kirjoittaman osuuden ja Sami vastasi aiemmin Asko Nion kirjoittamasta osuudesta. Kahden uuden kirjoittajan – Juhan ja Samin – mukaantulo näyttäytyi siten, että heidän kirjoittamissa osuuksissa tapahtui mahdollisesti enemmän muutoksia aiempaan painokseen verrattuna. Kyse ei kuitenkaan ollut välttämättä kaikilta osin sisällöllisistä muutoksista, vaan uusien kirjoittajien kirjoitustyylistä. Toki Juhan ja Samin osuuteen sisältyi myös lakimuutoksia.

Varsinaisten lakimuutosten lisäksi kirjaan otettiin mukaan lautakunta- ja oikeuskäytännössä esiintyneet viimeisimmät merkittävät tapaukset sekä laadittiin täysin uutena lautakunta- ja oikeustapausten hakemisto. Tämä on kirjan liitteessä 2 ja se helpottaa kirjan käyttämistä käsikirjana sekä tuo lisäarvoa myös sen käytölle oppikirjana. Kirjan voi edelleen sanoa olevan kattavin yleisesitys suomalaisesta liikennevakuutuksesta sekä hyödyllinen kaikille liikennevakuutuksen parissa toimiville.

Kuva kirjan julkistamiswebinaarista 13.1.2025. Kuvassa vasemmalta Sami Reinikka, Janne Jumppanen ja Juha Mikkola. Kuva: Aalto EE/ Jeremi Pinomaa

Kirjoittajat kiittävät Vakuutustiedon Kehittämissäätiötä Liikennevakuutus-kirjan uudistamiseen saamastaan apurahasta.

Artikkelin kirjoittaja Sami Reinikka toimii korvauspäällikkönä Pohjola Vakuutus Oy:ssä.